Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Brazília a szezont nem, de a vb-csatát lezárhatja

2009.10.15

A vb-éllovas Jenson Button márkatársa, Barrichello hazai közönsége előtt versenyzik majd, ám az csak később derül ki, hogy a brazilra nyomasztólag hat-e a brazil közönség, vagy éppen ellenkezőleg, feldobja. A rutinos versenyzőnek 14 pontos hátránya van Buttonnal szemben, ha azonban az ötödik vagy annál rosszabb helyen ér célba, nincs mit számolgatni.

Vettelnek 16 pontot kellene ledolgoznia két verseny alatt, ami tulajdonképpen nem lehetetlen feladat, a Red Bull Racing németje előtt Kimi Räikkönen két évvel ezelőtti sikere is például szolgálhat, aki 17 pontos hátrányból fordított két nagydíj alatt és lett világbajnok. Rajtuk kívül másnak már nincs esélye arra, hogy felérjen a csúcsra.

A bukiknál Vettel a favorit
A Brazil Nagydíj előtt szokásunkhoz híven ismét megnéztük néhány fogadóiroda ajánlatát, hogy vajon a bukmékerek mit várnak a vasárnapi futamtól. Nos, a fogadóirodák kivétel nélkül Vettel győzelme esetén fizetik a legkevesebb pénzt, mindössze háromszorosát lehet megkeresni a feltett összegnek a német győzelmével. A Red Bull Racinges után Lewis Hamiltont tartják a második legesélyesebbnek a 10 pont begyűjtésére, míg mögöttük Barrichello, Webber, Button általában a sorrend.

Bár a trióból Vettel várhatja a legkedvezőtlenebb helyzetből a folytatást, neki legalább nem kell saját márkatársával küzdenie az egyéni trófeáért, miközben a Brawn GP-sek egymás ellenfelei is. Mindezek mellett az is a német kezére játszhat - bár még ez sem jelent garanciát a végső sikerre -, hogy az időjárás nem éppen barátságos arcát mutatja majd a brazil helyszín térségében. Pénteken és szombaton az előrejelzések szerint 20 Celsius fok körül alakul majd a levegő hőmérséklete, és a felhős lehet az idő, szitáló esővel. Szombaton délután, illetve az esti órákban nagyobb eséllyel fordulhat elő hevesebb eső, míg vasárnap még rosszabbá válhat a helyzet. Az előzetes számítások szerint ugyanis bár a levegő hőmérséklete elérheti a 23 fokot, zápor, zivatar várható az interlagosi pálya térségében. A Red Bull Racing versenygépe pedig hűvösebb időben remekül teljesített idén, szemben a Brawnnal, amelynél a pilótáknak sok gondot okozott a gumik felmelegítése hűvösebb időben.

Egy évvel ezelőtt a Brazil Nagydíj a záró forduló volt a programban, és nem kizárt, hogy ismét Interlagos köszönheti elsőként az idei világbajnokot. Tavaly hihetetlenül izgalmasra sikeredett a verseny, hiszen az utolsó néhány körben ismét rákezdő eső megtréfálta a mezőnyt, és bár Massa megnyerte a versenyt, végül az utolsó kanyarban történt előzésének köszönhetően Lewis Hamilton behozta a vb-címhez szükséges ötödik helyre a McLarent.


 

A 2008-as Brazil Nagydíj összefoglalója



A 37. Brazil Nagydíjra kerül sor idén

A Brazil Nagydíj egyébként 1973 óta megszakítás nélkül szerepel a Forma-1-es programban, Jacarepaguá 10 alkalommal látta vendégül a mezőnyt, míg a többi esetben mindig Interlagos volt a vendéglátó. A dél-amerikai országban Alain Prost a csúcstartó a győzelmek számát tekintve, a négyszeres világbajnok hatszor tudott nyerni Brazíliában és érdekesség, hogy a jelenlegi mezőnyből mindössze hárman tudtak nyerni eddig az országban. Felipe Massa, aki magyarországi balesete miatt az idei futamot csak a garázsból nézheti végig, illetve majd a ferraris inti le a versenyt, két győzelmet szerzett, míg rajta kívül a maranellóiak másik alkalmazottja, de az év végén távozó Kimi Räikkönen, illetve az éppen Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella rendelkezik egy-egy győzelemmel.

Maga az Interlagos szó jelentése tavak között, ami abból adódik, hogy az aszfaltcsík eredetileg két tó közé épült fel. A 4309 méter hosszú aszfaltcsíkot olyan terepen húzták fel, amelyen jelentős szintkülönbségek érzékelhetőek, és változatosak a kanyarok. Utóbbiakból 15 van összesen, 10 balos és 5 jobbos, és a pályán az óramutató járásával ellentétes irányban kell megtenni a 71 kört a vasárnapi futamon.

A 2008-as nagydíj óta a pályán számos változtatást végeztek el, amelyek leginkább biztonsági okokból történtek. Ennek megfelelően a négyes kanyar kijárata mögé két méter szélességben műfüvet helyeztek el, de megújult többek között a hármas, a hetes és a tizenegyes kanyar kijáratoknál lévő védőfal is.

Aerodinamikai hatékonyság, stabil autó, remek előzési pontok

Aerodinamikai szempontból Interlagos viszonylag kemény megterhelést jelent az autók számára. Az első és az utolsó szektor szinte csak hosszú egyenesekből áll, amelyekben elengedhetetlenül szükséges a versenyképesség, illetve a pozícióvédés miatt az, hogy a lehető legalacsonyabb legyen a leszorítóerő. Ezzel szemben a középső szektor éppen előzőek ellentettje, a kanyargós szakaszban a minél nagyobb leszorítóerő a fontos, amelynek köszönhetően az autó jól tapad a kigyorsítások és a fékezések alatt, illetve a kanyarokban.

Ha a mérnököknek a pilóták segítségével sikerül előzőeket jól kombinálniuk a beállításokon való munka során, akkor a versenyzőknek nem lesz okuk a panaszra.

Gyors és lassú kanyarok váltakozása miatt nehéz megfelelően beállítani az autót mechanikai szempontból. A legfontosabb a 12-es kanyar, mivel felfelé az emelkedőn több mint 15 másodpercig nyomják padlógázon a pilóták. A Renault szerint a csapatok ezért különleges figyelmet fordítanak arra, hogy a kanyarból kifelé tartva jól lehessen kigyorsítani, még akkor is, ha ennek esetleg az lehet az ára, hogy a középső szektor néhány lassabb kanyarjában alul kormányzottá válik az autó. Az utolsó szektorban ugyanis utóbbit lehet orvosolni, vagyis nincs minden veszve, ha alul kormányzott négykerekűt kell a középső szektorban irányítani. A mechanikai beállítás szempontjából lényeges tényező az aszfalt felülete is, amely az elmúlt években meglehetősen hepehupás volt, az évek alatt azonban a pálya jelentős részét újraaszfaltozták, így a helyzet mindenképpen javult. Fontos hangsúlyozni még, hogy Interlagos több remek előzési pontot is kínál, az egyes kanyar is egy ilyen, vagyis ebből a szempontból nem lehet panasz az utolsó előtti forduló helyszínére. Ami a fékeket illeti, azok Interlagosban nem kapnak túl nagy terhelést, három keményebb fékezési pont van, és összességében fékezés szempontjából az aszfaltcsík Barcelonához hasonlítható.







A Bridgestone a brazil pályára a gumipalettájáról a szuperlágy és a közepes keveréket adja a csapatoknak, és a gyors kanyarok miatt a kerekek oldalirányból kapnak nagyobb terhelést. Mivel a pálya nem koptatja túlzottan a gumikat, ezért dönthetett úgy a Bridgestone, hogy szuperlágy keveréket adja az istállóknak.

Ami a motorokat illeti, a brazil pálya leghosszabb egyenese kritikusnak számít az erőforrások szempontjából, ráadásul mindehhez még az is párosul, hogy 800 méterrel a tengerszint felett fekszik a pálya, ami ugyancsak befolyásolhatja a motorok teljesítményét. Egy kör mintegy 62 százalékában működnek az erőforrások maximális fordulatszámon Interlagosban, ami a tengerszinttel megegyező magasságban, ugyanezen a pályán csak 56 százalék lenne.

Újonc a Toyotánál, nagy csata a konstruktőri 3. helyért

A hétvégi Brazil Nagydíj egyébként egy újonc is bemutatkozik, a Toyotánál a tesztpilóta, Kobajasi Kamui helyettesíti a Japánban balesetet szenvedő Timo Glockot, akinek nem jött rendbe hátfájása. A japán gyári csapat az ötödik helyen áll a tabellán, a hatodik Williams-Toyota kereken 20 ponttal van lemaradva a gárda mögött. A két csapathoz kapcsolódik a hír, miszerint a Williams a következő szezontól már nem a Toyota erőforrásait használja.

Amellett, hogy az élen nagy csata zajlik az egyéni vb-címért, az ötödik pozícióért is hasonlóan kemény küzdelem alakult ki. Utóbbi helyért az elmúlt két év világbajnokai, Räikkönen és Hamilton (a brit F1-es pályafutása során először versenyez úgy Brazíliában, hogy nincs esélye egyéni trófeát nyerni) harcolnak, előbbinek két pont az előnye a tabellán a brittel szemben. A Ferrari és a McLaren-Mercedes a konstruktőrök között is hasonlóan áll, a maranellóiak két ponttal rendelkeznek többel a wokingiaknál, a tét pedig a harmadik hely. Vasárnap az egyik csapat lépéselőnybe kerülhet a másikkal szemben, ebben a csatában azonban minden bizonnyal csak Ab-Dzabiban születik majd döntés. Räikkönen mindenesetre már jelezte, 30. születésnapját (a finn október 17-én ünnepel) szeretné dobogós helyezéssel megfejelni.

A Ferrari és a McLaren dolgát a Renault és a BMW Sauber is megnehezítheti, a két gárda ugyanis a szezon második felében óriási javuláson ment át, de a négyesnek a Force Indiára is figyelnie kell, amely Interlagosban ismét meglepetést okozhat. Adrian Sutil legalábbis nagyon bízik abban, hogy nem maradnak pont nélkül, optimizmusát pedig arra alapozza, hogy a brazil helyszínen hasonló beállításokat kell használni, mint Spában és Monzában, ezeken a pályákon pedig rendkívül versenyképes volt az indiai gárda.


Nemcsak az élen, a mezőnyben hátrébb is tartogat izgalmakat a 2009-es szezon utolsó előtti nagydíja Brazíliában, ahol pénteken magyar idő szerint délután három órakor az első szabadedzéssel veszi kezdetét a hivatalos program.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Проститутки Краснодара

(AnuelFut, 2018.10.14 09:00)

<a href=https://top.girls-nsk.ru>Шлюхи Новосибирска</a>
<a href=https://www.girls-nsk.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Новосибирска</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru>Проститутки в Краснодаре</a>
<a href=http://prostitutki-krasnodar.ru/individuals/>Индивидуалки в Краснодаре</a>
<a href=https://www.prostitutki-krasnodar.ru/massage-salons/>Массажные салоны в Краснодаре</a>
<a href=https://prostitutki-krasnodar.ru/individuals/vyezd/>Выезд индивидуалки в Краснодаре</a>
<a href=http://prostitutki-krasnodar.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки в Краснодаре</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru/znakomstva/>Интимные знакомства в Краснодаре</a>
<a href=http://prostitutki-irkutska.ru>Проститутки Иркутск</a>
<a href=http://www.prostitutki-irkutska.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Иркутска</a>
<a href=http://prostitutki-perm.ru>Проститутки Пермь</a>
<a href=http://www.prostitutki-perm.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Пермь</a>
<a href=http://www.girls-kzn.mobi>Шлюхи Казани</a>
<a href=http://fei.girls-kzn.mobi/individuals/>Индивидуалки Казань</a>
<a href=http://girls-kzn.mobi/znakomstva/>Секс знакомства Казань</a>
<a href=https://fei.girls-kzn.mobi/individuals/1000-rubley/>проститутки Казани</a>
<a href=http://penza-dosug.ru>Шлюхи Пензы</a>
<a href=http://www.penza-dosug.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Пензы</a>
<a href=http://girls-ufa.ru>Шлюхи Уфа</a>
<a href=http://www.girls-ufa.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Уфа</a>
<a href=http://girls-msk.ru>Шлюхи Москвы</a>
<a href=http://www.girls-msk.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Москвы</a>
<a href=http://dosugspb24.ru>Проститутки Питер</a>
<a href=http://www.dosugspb24.ru/individuals/1000-rubley/>проститутки Питер</a>
<a href=http://fei.girls-nsk.mobi>проститутки Новосибирска</a>
<a href=http://fei.girls-nsk.mobi/individuals/1000-rubley/>проститутки Новосибирска</a>
<a href=https://ero.girls-nsk.me>проститутки Новосибирска</a>
<a href=https://www.girls-nsk.me/individuals/1000-rubley/>проститутки Новосибирска</a>

Шлюхи Краснодара

(AmuelFut, 2018.10.13 04:21)

<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru>Проститутки в Краснодаре</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru/individuals/>Индивидуалки Краснодара</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru/massage-salons/>Массажные салоны Краснодара</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru/individuals/vyezd/>Выезд индивидуалок в Краснодаре</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru/individuals/1000-rubley/>Недорогие шлюхи Краснодара</a>
<a href=http://www.prostitutki-krasnodar.ru/znakomstva/>Интим знакомства в Краснодаре</a>
<a href=http://prostitutki-irkutska.ru>Шлюхи Иркутск</a>
<a href=http://prostitutki-perm.ru>Шлюхи Пермь</a>
<a href=http://girls-kzn.mobi>Досуг Казани</a>
<a href=http://girls-kzn.mobi/individuals/>Индивидуалки Казани</a>
<a href=http://girls-kzn.mobi/znakomstva/>Секс знакомства Казани</a>
<a href=http://penza-dosug.ru>Шлюхи Пензы</a>
<a href=http://girls-ufa.ru>Проститутки Уфа</a>
<a href=http://girls-msk.ru>Проститутки Москвы</a>
<a href=http://dosugspb24.ru>Проститутки Питера</a>
<a href=https://top.girls-nsk.ru>Шлюхи Новосибирск</a>